Lifestyle
14 februari 2019
door
Redactie
Nynke: 'Valentijnsdag is de dag van de zelfliefde'
Nynke de Jong schrijft in haar Algemeen Dagblad-column dat Valentijnsdag niet meer de dag van de liefde is. Ze noemt het de dag van de zelfliefde. "Valentijnsdag is niet meer de dag van de liefde, maar van de zelfliefde. Hou van jezelf, en verwen jezelf. En dan bij voorkeur door iets te kopen."
"Ach ja, Valentijnsdag. Als tiener had die dag voor mij nog enig gewicht. De leden van de schoolkrantredactie hielden elk jaar een rozenactie, en het was altijd spannend of iemand er eentje voor jou had gekocht, die je vervolgens ter overstaande van al je klasgenoten overhandigd werd. Sowieso was het een dag waarop ik, met een hart dat vol verwachting klopte, bij de brievenbus lag te wachten. Klaar voor de liefde die me op die dag aan mij zou openbaren."
Iets liefs en oprechts?
"Maar is er anno 2019 nog iets liefs en oprechts aan Valentijnsdag?", vraagt Nynke zich af. "Een grote parfumerieketen verbloemde de vercommercialisering niet eens meer. Zij hebben dezer dagen een reclame voor Singlesday uit de mottenballen gehaald. Singlesday is de dag voor de vrijgezel die ook in Nederland aan terrein wint. Afgelopen jaar viel die op 11 november, en online en in de winkelstraten smeten de retailers met kortingen."
Koop het zelf
"Alles om de winkelende single het gevoel te geven dat hij zichzelf best eens in het zonnetje mocht zetten. De reclame van de parfumerieketen voor Valentijnsdag lijkt als twee druppels water op de reclame die ze maakten voor Singlesday. En in de Valentijn-reclame wordt gezegd dat je in ieder geval van jezelf moet houden. Kortom: wacht niet tot een anonieme aanbidder dat geurtje voor je koopt. Koop het gewoon lekker zelf."
Deel dit artikel op: